X
    Kategorier: Løbeprogram for begyndere

Find et godt begynder løbeprogram

Når du går i gang med din træning, vil jeg anbefale, at du finder et godt begynder løbeprogram.

At følge et fastlagt program, kan være med til at holde dig til ilden, og det sikrer samtidig at du hverken får løbet for meget eller for lidt.

Find det rigtige løbeprogram for begyndere

Alle starter træningen op på forskelligt niveau. Nogle har tidligere dyrket sport og er i god form, mens andre starter helt fra nul.

Det er meget vigtigt at man ikke lægger for hårdt ud, og husker at lytte til kroppens signaler.

Hvis du er i tvivl om hvilket niveau du bør starte på, så vælg hellere et niveau for lavt, end et der er for højt.

Hvis du starter op med at løbe for mange kilometer om ugen, så risikerer du at kroppen ikke kan holde til distancerne. En anden risiko er at du risikerer også at gå død i træningen, fordi du føler det er for hårdt.

Løb kortere og bevar motivationen.

Hvorfor er det vigtigt at følge et løbeprogram?

En af de største farer ved at være ny løber er, at du vil opleve en stor fremgang i starten.

Du vil hurtigt få en bedre kondition, og dine muskler vil hurtigt udvikle sig, og blive mere udholdende.

Det kan meget let få en knapt så rutineret løber til at forcere for hurtigt, og så vil det højst sandsynligt resultere i overbelastningsskader.

Ved at følge et løbeprogram for begyndere, vil du ikke komme til at gå for hurtigt frem, og din risiko for skader bliver mindre.

Hvis du alligevel føler det går for stærkt, kan du let hoppe en uge eller to tilbage i programmet, og fortsætte derfra.

En anden fordel ved et fastlagt program er, at du lettere kan planlægge dine løbeture. Skriv ind i din kalender at du f.eks. skal løbe mandag, onsdag og lørdag, så bliver du aldrig overrasket.

Selvom du følger en plan nogenlunde slavisk, så kan du ikke undgå at der kommer tidspunkter, hvor du bliver nødt til at springe en løbetur over.

Lad være med at forsøge, at indhente det tabte ugen efter. Spring turen over og fortsæt med næste træning, eller gentag den pågældende uge, hvis du har det bedre med det.

Begynder løbeprogram

Det findes en masse sider på nettet hvor du kan finde gode løbeprogrammer. Brug din fornuft når du vælger program, og start stille og roligt.

Her er et godt bud på et begynder løbeprogram, der får dig i form til at løbe 5 km. på 8 uger

Jeg kan også anbefale dig at kigge på motionslob.dk, som har mange programmer at vælge imellem.

Motivation er vigtig

Motivation og inspiration er vigtig, og hvad er mere inspirerende end kloge ord på en plakat.

Her på RunnersByChoice.dk kan du downloade mange gratis plakater. Plakaterne er lige til at printe ud og hænge op.

Hvis du ikke selv kan printe, eller hvis du ønsker et professionelt tryk på rigtig plakatpapir, kan jeg anbefale at du uploader plakaten på Illux.dk og bestiller dit tryk der.

Her har du et par eksempler på gratis plakater. Du kan se alle plakaterne her

Stig :